Madrid (Španija) - mart 2014

ASECAP konferencija o bezbednosti puteva, održana u Madridu 24.03.2014.g. predstavljala je glavnu šansu za operatere puteva da predstave svoje najnovije inicijative i odlične rezultate postignute „spašavanjem života“ na njihovoj putnoj mreži. 

Na konferenciji je Upravni odbor prihvatio kandidaturu SEOPAN-a umesto ASETA-e. U skladu s tim, SEOPAN odmah menja ASETA u ASECAP strukturi kao ASECAP punopravna članica.

U pozdravnom govoru, Žan Meski, Predsednik ASECAP-a imao je priliku da sve uveri da „… bezbednost puteva predstavlja, i uvek će biti, glavni prioritet ASECAP-a i njegovih članova koji će nastaviti da dosledno investiraju finansijska, ljudska i tehnološka sredstva kako bi se obezbedila najbezbednija putna mreža u Evropi“.

Generalni sekretar ASECAP-a je izložio najnovija dešavanja u svetu transporta EU, glavne stavke ASECAP-a i predložene aktivnosti za Program rada ASECAP 2014, opšte političke okvire transporta u EU. Fokusirao se na dešavanja u vezi sa naplatom putarine, nametima, usvojenim zakonima i propisima o koncesijama i javnim nabavkama, prioritetima u vezi sa bezbednošću saobraćaja i održivošću, ITS, i-mobility forumom, radio frekvencijama i povezanim problemima na 5,8 - 5,9 MGZ, fokusirao na oblast EETS/REETS i dao je detaljnije informacije u vezi s pomenutim oblastima:

EETS Odluka 2009/750, koju su jednoglasno usvojile sve zemlje članice, njih 27, još uvek nije donela nikakve rezultate po pitanju korišćenja u EU jer još uvek ne postoje registrovani EETS provajderi koji bi mogli da uspostave kontakte sa postojećim TC-ovima, s ciljem da se potpišu odgovarajući ugovori. Odsustvo dešavanja u EETS oblasti navelo je EK da kao prvi korak razmotri korišćenje EETS u definisanoj geografskoj oblasti u centralnom regionu EU. 

Na sastanku u okviru DGMove (pozvane su bile sve potencijalne EETS zainteresovane strane iz javnog i privatnog sektora: TC-i, Udruženje potencijalnih ETS provajdera i države). U takozvanom REETS projektu- koji predvodi ASFINAG- sve gore pomenute zainteresovane strane bi aktivno učestvovale. Projekat je složen, uglavnom zbog toga što izgleda da „Pružaoci usluga“ nisu spremni da aktivno doprinose u vezi sa analizom svih parametara naplate putarine i da preduzmu aktivnosti vezane za korišćenje koje bi dovele do realnog korišćenja prekogranične naplate putarine u odabranom regionu.

Akteri su analizirali/“kritikovali“ nalaze i trenutnu situaciju u vezi sa REETS. REETS projekat će dobiti zeleno svetlo od strane E. Komisije za nastavak posle 2014. Generalni sekretar je rekao da pod vođstvom ASFINAG-a, članovi ASECAP konzorcijuma naporno rade da bi projekat bio uspešan ali paralelno s tim članovi ASECAP-a moraju da budu oprezni da u slučaju da EK konačno odluči da „EU regionalni eksperiment naplate putarine“ ne ispunjava očekivano TC-i ne budu optuženi za to.
 

ASECAP aktivnosti koje su predstavili predsedavajući COPER-a

COPER I

Predsedavajući COPER-a I Bruno De la Fuente predstavio je rad COPER-a I vezano za najnovija dešavanja u EETS domenu, zakonodavnim inicijativama Evropske Komisije za dodelu ugovora o koncesiji i javnim nabavkama. 

Poseban osvrt je bio na Studiji o koncesijama koru treba da izvrši PWC. Upravni odbor se složio da prvi izvršni izveštaj o studiji treba da bude spreman i predstavljen tokom ASECAP Studijskih dana u Atini (26-28. maj). 

COPER II

Ključna tema COPER II je bila ASECAP aktivnost u oblasti održivosti. Tu ASECAP ima dve grupe aktivnosti i dugoročno priprema „veliku matricu održivosti“ (interaktivan dokument koji će se koristiti kao osnov za podatke koji se sakupljaju u ASECAP-u) a paralelno s tim daje prioritet dokumentu o održivosti politike/komunikacije koji će koristiti ASECAP strukture u bliskoj budućnosti. Ulažu se napori da se taj dokument finalizira na ASECAP Studijskim danima u Atini (26-28. maj 2014.). 

COPER III

Predsedavajući COPER-a III Marko Jandrisits dao je pregled ASECAP aktivnosti u oblasti ITS-a. Posebno su pokrenuta sledeća pitanja:

-  Preklapanje ITS (5,9 GHz) - DSRC (5,8 GHz): COPER III nastavlja da aktivno prati razvoj dešavanja u ovoj oblasti. Članovi su takođe pozvani da prate na nacionalnom nivou povezane ETSI aktivnosti na standardizaciji. Jasno je naznačeno da problem ne predstavlja samo 5.8 -5.9 GHZ već i odnos 5.8-5.9 GHZ naspram RLAN.
-  ITS aktivnosti / i-Mobility Forum:  Predsedavajući COPER-a III predstavio je struktuirani pregled uključenosti ASECAP-a u razne inicijative i projekte u ITS domenu. 

COPER IV

Fabio Stefanato iz ASECAP Sekretarijata predstavio saobraćajne podatke članova za 2013. godinu. Članovi su naveli da krive individualnih članova, njihovi sakupljeni podaci i različitost metodologija mogu da dovedu do varljivih ukupnih rezultata ASECAP-a. Iz tog razloga se Upravni odbor složio da će COPER IV, u saradnji sa drugim COPER-ima preduzeti aktivnosti da se uspostave „harmonizovane procedure za sakupljanje podataka“.

RADIO FREKVENCIJE – PISMO O RAZUMEVANJU KOJE TREBA DA SE POTPIŠE  

Predsedavajući COPER-a III Marko Jandrisits dalje je analizirao pitanje radio frekvencije – pismo o razumevanju koje treba da se potpiše.

KANDIDATURE ZA 2. POTPREDSEDNIKA I 2 IZABRANA COMEX ČLANA

Prema odredbama Statuta ASECAP-a u vezi sa šemom rotiranja predsednika (Predsednik postaje Prethodni predsednik, Prvi potpredsednik postaje Predsednik, itd.), Upravni odbor je pozdravio prijavu  

-  g. Hose Braga (APCAP) za mesto 2. Potpredsednika 
-  g. Andreas Arnautis (TEO) za jedno mesto od dva COMEX člana koji imaju pravo glasa

Upravni odbor je zabeležio da do 31.01.2014. nije stigla ni jedna zvanična prijava za drugo mesto COMEX člana koji ima pravo glasa. Odluka Upravnog odbora po tom pitanju biće doneta na sednici 2014/2 u Atini. 

IZVRŠENJE BUDŽETA ZA 2013. GODINU 

Upravni odbor je jednoglasno odobrio izvršenje budžeta za 2013. godinu kako ga je podneo Generalni sekretar u saradnji sa ASECAP revizorima i računovođama. 

Generalni sekretar je informisao članove: 

-  da iznos od EUR 36.000 sakupljen kao TVA za ASECAP događaj 2013. godine u Hrvatskoj ostaje u ASECAP budžetu, jer je Hrvatska obavestila ASECAP da kada se taj događaj održavao u Hrvatskoj nije se primenjivao TVA jer Hrvatska tada još uvek nije bila članica EU. Upravni odbor će razmotriti da li će se ovaj iznos zadržati na ASECAP računima kao “profit” 
-  EK prihvatila da zatvori CESARE projekte i da će poslati ASECAP-u izveštaj o zaduženju od EUR 15.089,68. 

ASECAP I DRUGE ORGANIZACIJE – MODUS OPERANDI

Upravni odbor ASECAP-a je odlučio da je od strateškog interesa za ASECAP da bude aktivno prisutan u različitim evropskim forumima i da promoviše prisustvo ASECAP-a u mehanizmima EU Kao i svih ovih godina, ASECAP će pažljivo pratiti razvoj situacije u svim važnim oblastima (ITS kao ključni faktor) i u sadašnjem periodu „turbulentnog“ okruženja koje se brzo menja ne treba da se pokrene nikakva priča o „tesnijim vezama“ (sa ERTICO, ACEA, itd.). Govoreći o mogućoj saradnji IBTTA-e i ASECAP-a, Upravni odbor je prepoznao da ASECAP održava svoju evropsku perspektivu a da članovi, na nacionalnom nivou, prate svoje nezavisne prioritete dok je saradnja sa IBTTA-om od velike važnosti.  

G. Klaus Širhakl (ASFINAG) objavio je da će g. J. Fiala preuzeti druge dužnosti u ASFINAG-u i da će ga ubuduće kao člana Upravnog odbora zameniti g. R. Moser.

Generalni sekretar je takođe pružio informacije o razvoju situacije u Grčkoj u vezi sa TEO. S.A, njegovom zamenom EGNATIA ODOS-om i opredeljenjem u vezi sa budućim formiranjem Asocijacije za autoputeve u Grčkoj, što su članovi shvatili kao pozitivan razvoj. 

Konferencija se pretvorila u forum za diskusiju glavnih aktera koji se bave pitanjima bezbednosti puteva, čime se potvrdilo da su opšte razumevanje i čvrsta koordinacija od presudne važnosti za iznošenje, a potom i za sprovođenje efektivnijiih i inovativnijih okvira za bezbednost puteva širom EU. Predstavnici evropskih institucija, nacionalni predstavnici španskog parlamenta i stručnjaci iz sektora transporta zajedno su razgovarali o glavnim izazovima sa kojima se susreću i o mogućim rešenjima.

Jasno je prepoznat ogroman rad članova ASECAP-a u vezi sa komunikacijama, kampanjama za podizanje svesti, korišćenjem novih tehnologija i inovativnim uslugama za unapređenje bezbednosti puteva kao i po pitanju efektivnog sprovođenja evropskih i nacionalnih propisa. Rezultat toga je činjenica da su članovi ASECAP-a uspeli da smanje stopu smrtnosti za više od 60% na svojoj putnoj mreži, što znači da je u prethodnoj deceniji sačuvano 520 života.


Štampa