Brisel (Belgija) – mart 2019

ASECAP, UPRAVNI ODBOR, zapisnik sa Sednice 2019/1

Sednica 2019/1 ASECAP Upravnog odbora je održana 18. marta 2019. u Briselu.
UO je obavešten o odlukama ASFINAG i APCAP, kadrovskim promenama na pozicijama predsednika, drugih predsednika, predstavnika i članova COMEX-a u UO, sa mandatom do 2020.g. kao i odluci Norvegfinans i Globalvia da napuste ASECAP krajem 2018. U 2019.g. se očekuju odluke o članstvu nemačkog, bugarskog i turskog preduzeća. Izveštaje su predstavile SEOPAN, AISCAT i HUKA. Zatraženo je da članice Sekretarijatu blagovremeno šalju informacije o svim bitnim promenama na autoputevima pod naplatom koje utiču na budžetske doprinose.

Ključne su bili predlozi restrukturiranja ASECAP-a i predlog COMEX-a za formiranje Predsedničkog „6+1 Tima“ iz njihovog članstva. UO je sa pažnjom primio predlog novog uređenja ASECAP jer definiše i buduće uređenje COMEX, UO, GS i COPER. Po predlogu, predsedništvo će činiti 9 punopravnih članica (6 stalnih i 3 izabrane od ostalih članica) što je bitno za status stalnih članova i njihovog doprinosa budžetu ASECAP.

UO je usvojio predloge za izradu novog Statuta ASECAP čija će revidirana verzija biti predstavljena UO na 2. sednici 2019.g. i na Vanrednoj GS u Kosta Navarinu radi dobijanja saglasnost za kreiranje novog pravnog okvira.

Generalni sekretar smatra da je ključno restrukturiranje ASECAP-a i stvaranje nezavisnog i čvrstog Sekretarijata ASECAP koji bi mogao, na dnevnoj bazi, sa stručunjacima i dobrim resursima, upravljati Asocijacijom, uz regulisanje prisustva volonterskih ASECAP tehničkih ili političkih tela u novom Statutu zbog njihovog doprinosa radu ASECAP.

Gen. sekretar Dionelis je u izveštaju naglasio aspekte mobilnosti u EU i sisteme naplate putarine koji su za ASECAP prioritet (NETS, RETS i budućnost EETS), važnost razmatranja različitih lokalnih, nacionalnih ili regionalnih EETS šema za opsluživanje korisnika, pitanja nadoknada i reinvestiranje sakupljenih prihoda. Što se Koncesionih šema tiče, ASECAP mora hitno da oformi tim sastavljen od predstavnika članica i eksperata koji bi, pored analize, vršio i uticaj na nove koncesionare prenoseći im prioritete ASECAP-a.

Sa gledišta ITS, stanovište ASECAP je da autoputevi ne smeju da ostanu „tihi posmatrači“ pred „inteligentnim“ okruženjem koje se brzo menja, da članovi moraju da odluče da li će delovati jedinstveno ka ciljevima ili će se baviti ad-hoc oblastima shodno prioritetima tržišta svake zemlje. Bitne teme su i zaštita postojećih sistema elektronske naplate putarine shodno tehnologijama Konektivnosti, MaaS kao mogućnost/izazov za buduće Koncesije, dinamička analiza buduće mobilnosti saobraćaja i analiza inicijativa u EU zakonodavstvu.

Bezbednost saobraćaja je i dalje glavni prioritet ASECAP te članovi treba da odrede metodologije koje će omogućiti rangiranje putne mreže sa aspekta bezbednosti. EU koordinator za bezbednost treba da stvori jedan Sistem bezbednosti ključnih aktera i da njime upravlja.

Prioritet je i formiranje „perioda približavanja različitih sistema bezbednosti“ gde će svaka zemlja predstaviti svoj mehanizam bezbednosti saobraćaja čime će se lakše doći do koordiniranog seta KPI i metodologija za bezbednost. Godišnji ASECAP događaj o bezbednosti saobraćaja treba da pruži odgovarajući doprinos.

Aktivnosti ASECAP COPER-a su, kao i uvek, bile posvećene temama svakog COPER-a ponaosob uz poseban naglasak na određene teme. COPER I se bavio EETS fajlovima i Novom Direktivom koja stupa na snagu septembra 2020. Formirane su komisije koje su tražile članice i EP i Savet, počele prve analize Direktive o Eurovinjeti, pratiće se proces javnih konsultacija u EK radi unpređenja Direktive o sprovođenju bezbednosti u prekograničnim područjima. ASECAP smatra da treba pažljivo pratiti razvoj svih situcija sa Eurovinjetom, na koje se mreze odnosi i kategorije vozila koje pokriva, a postojeći koncesionari dalje moraju biti zaštićeni od novih principa naplate.

Tim COPER II je razmatro Revizijju Direktive 2008/96/EC o upravljanju bezbednošću putne infrastrukture, pripremu 12. ASECAP Događaja o bezbednosti saobraćaja 2019. i zajedničke ASECAP/PIARC i Marketinške radionice.

Predstavljene su ključne stavke rada COPER III, Novi program rada za 2019/20, delegiran akt o C-ITS, data finansijska podrška novom CEN/ISO rukovodiocu i data nova jedinstvena platforma za CCAM.

Predsednica COPER IV je istakla da su definisani KPI podaci za prethodne godine, pripremljena Matrica podataka koja se mora dalje dopunjavati i da su definisane teme Sastanka u Atini (6. novembar 2018.) Definisana je i učestalost sakupljanja podataka, pristup bazi podataka i neophodno preispitivanje nekih KPI definicija (bezbednost saobraćaja). Ponovila je molbu da svi članovi pomognu kreiranju platforme COPER-u IV kako bi se unapredio način sakupljanja podataka i olakšalo njihovo predstavljanje što je UO podržao.

Dnevni red je odobren u predloženom obliku, UO je jednoglasno odobrio završni izveštaj budžeta za 2018.god. a održana je i Vanredna generalna skupština radi dobijanja odobrenja za novi pravni okvir Statuta i drugih bitnih pitanja.

Usvojeno je da se ASECAP Studijski i informacioni dani 2019. održe od 29–31. maja u mestu Kosta Navarino, Grčka i da ASECAP Marketinški događaj 2019. održi 12. aprila u Zagrebu, Hrvatska.


Štampa