Prag (Češka) - februar 2010

Na sastanku UO ASECAP održanom 28. februara u Pragu (Češka) glavne tačke dnevnog reda bile su: usvajanje zapisnika sa sednice Upravnog odbora u Zagrebu podnošenje izveštaja generalnog sekretara o aktivnostima UO, evropska pitanja, administrativna i budžetska pitanja, ASECAP studijski i informativni dani 2010 i 2011 i  razno.

UO je usvojio zapisnik sa sednice u Zagrebu.

Generalni sekretar g. Dionelis ukazao je na izuzetno interesovanje članova za razvoj dobre komunikacione politike/strategije ASECAP Sekretarijata. Članovi su dobili važne informacije u vezi sa promenama u okviru EU institucija sa posebnim osvrtom na na promene u okviru Evropske komisije u kojoj su dva nova Generalna Direktorata: DGMOVE (za transport) i
DGENERG (za energiju) zamenila prethodni veoma značajni DGTREN koji je pokrivao nadležnosti oba sektora u proteklom periodu.

Novoosnovani DGMOVE predstavlja Generalni Direktorat ograničenih nadležnosti, pri čemu je ITS domen prebačen u nadležnost DGENTERPRISE, dok je preostali deo ITS prebačen u direktorat DGMOVE/TEN.

Veliki deo Transportne politike biće podeljen među ostalim direktoratima, a pitanje Evrovinjeta će biti ispitano i od strane DGENV i od strane DG za klimatske promene. Pitanjima državne pomoći vezanim za transportni sektor upravljaće posebni generalni direktorati za konkurentnosti.
    
Članovima su predstavljene razvojne aktivnosti u okviru sektora tri COPER-a.

UO je obratio posebnu pažnju na razvojne delatnosti odbora COPER I, u kojima je istaknuto da se glavni prioriteti nalaze u domenima Evrovinjete, EETS-a i JPU/koncesija. Konstatovano je da će dva Generalna direktorat a, za zaštitu životne sredine i za klimatske promene ispitati slučaj Evrovinjeta.  Od članova je zatraženo da detaljno prate domen EETS sektora i da ojačaju saradnju sa svojim lokalnim administracijama, kako bi se aktivno uključili u implementaciju EETS sistema u svojim državama. U domenu JPU/koncesija, Evropska komisija razmatra opcije za preduzimanje određenih koraka i analizu osnovnih prioriteta u radnim i uslužnim koncesijama, a ASECAP i njegovi članovi bi trebalo da budu spremni da na odgovarajući način postupaju u okviru različitih foruma, kao i u okviru JPP Grupe koju će EK najverovatnije osnovati.

U domenu odbora COPER II istaknuto je da je da je EU spremna da podrži aktivniji razvoj okvira bezbednosti u saobraćaju id a su ASECAP i njegovi članovi u najvećoj meri dali svoj doprinos na svim EU panelima i forumima vezanim  za bezbednost u saobraćaju. Odbor COPER II je i, uz jaku podršku od strane KTS i ASECAP Sekretarijata, pripremio 2. ASECAP Godišnji događaj o bezbednosti u saobraćaju, a članovi su dobili informacije o detaljima ovog događaja (prioriteti, zadaci, glavni akteri), i izrazili svoju ubeđenost u uspeh ove konferencije, koja će biti održana 1. marta 2010.

Naglašena je potreba za koordinisanim akcijama ASECAP-a vezanim za pitanja održivosti i zaštite životne sredine kao prioritetima koji se javljaju u celom svetu.

U okviru odbora COPER III, prezentovan je dokument o različitim razvojima unutar ITS sistema, pri čemu je istaknuta aktivna ulogu ASECAP-a i njegovih članova. Dokument se posebno fokusirao na uloge vezane za funkcionisanje IIWG (Radna grupa za inteligentnu infrastrukturu, Easyway, e-bezbednost, e-poziv, plan implementacije ITS sistema sastavljen od strane Evropske komisije i ELSA akcioni plan).

Izvršni odbor COMEX je analizirao pitanja vezana za evoluciju ASECAP-a u novim EU institucijama, pri tome uzimajući u obzir razvoje u oblasti transporta u EU. Istaknuto je da, iako u EU postoji razlika između termina naplate putarine i naplate naknada/poreza, svi ASECAP članovi vredno rade na pružanju odlične putne usluge krajnjem korisniku, tražeći od njega da plati odgovarajuće naknade.   

UO je konstatovao da države moraju da uvide da je neophodan mehanizam koji će omogućiti odgovarajuće upravljanje, naplatu i reinvestiranje dospelih prihoda u istim oblastima kako bi se, na dugoročnom planu, nastavilo pružanje realističnih i efikasnih usluga na njihovim putevima. Ukoliko se ne preduzmu ozbiljne aktivnosti razvoju ovih oblasti, vrlo je verovatno da će, u sledećih nekoliko godina, EU države biti svedoci kontinualne degradacije putne mreže, gde će korisnici puteva biti u obavezi da plaćaju dobijanje nulte usluge. Generalni sekretar je istakao da takva “politika” ne može biti održiva, ni u ekonomskom niti u političkom smislu, i da će države – pre ili kasnije – uvideti da će doći do urgentne potrebe za nalaženjem efikasnog i profesionalnog načina upravljanja putevima.

U oblasti politike smanjenja negativnih uticaja na životnu sredinu, UO je istakao da bi ASECAP uvek trebalo da podrži stavove da dobar put i odgovarajuće upravljanje putevima/naplata putarine predstavljaju alatke za socijalno-ekonomski rast i očuvanje životne sredine.

Sprovođenje plana budžeta je usvojeno uz primedbu da bi primljeni “avans” u iznosu od 300.000 EUR dobijenih od strane E.ropske komisije trebalo zadržati kao dug, i proglasiti sredstvima koja se dobijaju u iznosu jednakom iznosu troškova za 2008. i 2009. godinu. UO je potvrdio da će EU subvencija predstavljati rekordera u smislu konačnog profita i relevantnih konačnih izveštaja o troškovima u finansijskim izveštajima za 2010. godinu, kada će ovaj projekat biti u potpunosti odobren od strane Evropske komisije.  

Dnevni red ASECAP Generalne skupštine u Oslu je usvojen.

Prezentovan je detaljan program ASECAP-ovih Studijskih dana 2010. u Oslu. Studijski dani ASECAP-a 2011 će se održati od 29. do 31. maja u Belgiji.

Članovi su dobili opšte informacije o razvoju naplate putarine na nacionalnoj putnoj mreži u Slovačkoj i ova članica će biti pozvana da održi prezentaciju o razvojima na sledećoj, drugoj sednici Upravnog odbora u 2010. godini u Oslu.


Štampa