KIKINDA – NAKOVO
Zvaničan naziv projekta: Improvement of Banat Connectivity
Nosilac projekta je JP "Putevi Srbije", a partneri su sa srpske strane Grad Kikinda i Regionalni centar za društveno-ekonomski razvoj Banat iz Zrenjanina, a sa rumunske strane opština Žombolj
Ukupna vrednos projekta 2,291,208.96 €
JP "Putevi Srbije": izrada projektno tehničke dokumentacije za rehabilitaciju i izgradnju biciklističke staze na državnom putu IB reda broj 15 u zoni Kikinde i na deonici Kikinda – Nakovo, kao i izgradnju biciklističke staze na deonici Kikinda - Nakovo. Predviđeno je da se biciklistička staza izgradi sa početkom u Kikindi, a sa završetkom na graničnom prelazu sa Rumunijom u Nakovu
Naš deo je 872,883.42 €
Trajanje projekta – 24 meseca
OPIS PROJEKTA - Postizanje boljih uslova života u prekograničnoj oblasti je od presudnog značaja. Trenutno su nekompatibilnosti tehničkih karakteristika i lošeg kapaciteta saobraćajne infrastrukture u susednim zemljama glavne prepreke za poboljšanje uslova života i poboljšan kvalitet transporta robe i ljudi.
Projekat obuhvata dve prekogranične oblasti, Severno banatski okrug na srpskoj strani i Okrug Timis na rumunjskom jeziku, koji karakteriše zajedničko kulturno i istorijsko nasljeđe, tradicionalni dobrosusedski odnosi i saradnja, ali imaju određene razlike u ekonomskim okolnostima. Generalno, transportni sektor je važna komponenta ekonomije koja utiče na razvoj i dobrobit stanovništva. Kada su transportni sistemi efikasni, pružaju ekonomske i društvene mogućnosti i prednosti koje rezultiraju pozitivnim multiplikacijskim efektima kao što su bolja dostupnost tržišta, mogućnosti zapošljavanja, omogućavaju uštedu vremena i troškova i donose dodatne investicije. Kada su transportni sistemi deficitarni u smislu kapaciteta ili pouzdanosti, oni mogu imati ekonomske troškove kao što su smanjene ili propustene mogućnosti. Saobraćaj takođe nosi značajano društveno i ekološko opterećemje, koji se ne može zanemariti.
Nažalost, postojeća infrastruktura za usluge prevoza i mobilnosti ne zadovoljava potrebe stanovništva i poslovnog sektora u regionu iz nekoliko razloga. Pre svega zbog neprimerenih uslova na graničnom prelazu Nakovo - Lunga, koji je otvoren svega 12 sati dnevno, a ne ispunjava uslove za prenos autobusa i kamiona sa osovinskim opterećenjem preko 3,5 tone; zatim, zato što pristupni putevi koji vode do graničnog prelaza i glavni transportni koridori ne ispunjavaju standarde u oblasti transporta. Ova ograničenja predstavljaju glavnu prepreku za poboljšanje uslova života i bolji kvalitet prevoza robe i ljudi.
Projektni konzorcijum čine četiri partnera (JP "Putevi Srbije", Opština Kikinda, Općina Jimbolia i Regionalna agencija za društveno-ekonomski razvoj Banat), koji su se okupili oko zajedničke ideje da ulažu u standard kvaliteta u javnom prevozu I usluge mobilnosti mogu prevazići zajedničke izazove prekograničnog regiona. Pošto je infrastruktura transporta i graničnog prelaza prepoznata kao glavna osnova za lokalni i regionalni ekonomski razvoj, partneri u projektu smatraju se agencijama za promociju međuregionalne razmene i uravnoteženog regionalnog razvoja koji podstiču privredu visoke zaposlenosti i pružaju socijalnu i teritorijalnu koheziju.
U tom smislu, IBC projekat predviđa realizaciju četiri glavne grupe aktivnosti, čijom realizacijom želimo doprinijeti postizanju ukupnih ciljeva projekta "Doprinos povezivanju u prihvatljivom području preko granice, kroz poboljšanje standarda kvaliteta u javnom sektoru usluga prevoza i mobilnosti ":
Investicije: Ovaj radni paket je srž projekta i uključuje najvažnije aktivnosti koje će snažno doprinijeti postizanju ciljeva projekta, kao i ciljeva programa. Aktivnosti koje će se implementirati u okviru ovog radnog paketa će proizvesti sljedeće rezultate: - Izrađena tehnička dokumentacija za izgradnju biciklističke staze na drumskom putu IB-15 na području odseka Kikinda - Nakovo – LB - Pripremljena Tehnička dokumentacija za rehabilitaciju ulica pored nacionalnog puta 59C u Jimboliji - P2 - Izrađene dvosmerne biciklističke staze na desnoj strani državnog puta br. 15 I-B sekcija: Kikinda Nakovo (državna granica sa Rumunijom) – LB - instalirani neophodni sadržaji na graničnom prelazu Nakovo - P3 - Rehabilitirane ulice pored nacionalnog puta 59C u Jimboliji - P2
Implementacija: Aktivnosti u okviru ovog radnog paketa treba da doprinesu boljoj iskorištenosti poboljšane prekogranične infrastrukture i graničnih prelaza (opremljenog graničnog prelaza, izgrađenih biciklističkih staza i rehabilitovanih lokalnih puteva). Rezultati koji će biti postignuti u okviru ovog radnog paketa su: - Kreirana mreža prekogranične saradnje - Osnovana je Kancelarija za informisanje i promociju prekogranične ekonomske saradnje - Uspostaviti veb portal za prekograničnu saradnju - Učesnici stiču znanja o novim mogućnostima za poboljšanje prekogranične ekonomske saradnje na prekograničnim manifestacijama (događaj prekogranične saradnje u Srbiji i okruglog stola u Rumuniji)
Komunikacija: Aktivnosti u ovom radnom paketu su planirane kako bi se obezbedila stalna komunikacija interno (u okviru projektnog tima), kao i eksterno sa ciljnim grupama i široj javnosti, informisati ih o projektnim aktivnostima u cilju prevazilaženja zajedničkih pitanja povezanih sa povezivanjem Regiona, kao i uključivanje u projekat. Glavni rezultat koji proizilazi iz aktivnosti su: - Usvojen plan komunikacije projekta - Održane promotivne konferencije - Realizovana medijska kampanja - Pripremljen i distribuiran informativni i promotivni material
Uprava: Ovaj radni paket predviđa koordinaciju svih aktivnosti, u cilju uspostavljanja i funkcionalnosti projektnog tima. Dobro organizovani projektni tim će osigurati postizanje planiranih rezultata i pokazatelja, u skladu sa odobrenim budžetom i periodom implementacije. Indikator uspeha ovog radnog paketa biće uspješno realizovan, a glavni rezultati su: - Uspostavljen projektni tim i Zajednički upravni odbor - Usvojen akcioni plan - Realizovane procedure nabavke - Odobreni završni izveštaj
Svi gore pomenuti rezultati projekta imaju za cilj zadovoljavanje potreba ciljnih grupa projekta, koji će im biti podjednako dostupni. Takođe, sve ciljne grupe će biti korisnici stvorenih rezultata projekta i rezultirati u budućnosti. Ciljne grupe projekta su: - Lokalne vlade u okrugu Severni Banat i okrugu Timis i relevantnim regionalnim i državnim institucijama i telima - Stanovnici prekogranične oblasti - MSP i organizacije za podršku poslovanju sa obe strane granice - NVO-i i udruženja u prekograničnoj oblasti
Prethodno iskustvo u okviru proširenja EU pokazuje da je poboljšanje ruralnog / regionalnog pristupa i veza sa arterijalnom mrežom, posebno među perifernim regionima, neophodno za ekonomsku i socijalnu koheziju i ublažavanje regionalnih razlika. Ova prekogranična saradnja ima za cilj podsticanje i podršku razvoju regiona, njegove unutrašnje, kao i spoljne povezanosti između pograničnih regija i međunarodnih zajednica, što je zajednički interes obe strane. Kao što je navedeno, IBC projekat će stvoriti nove mogućnosti u prekograničnom regionu i poboljšati povezanost između dvije nacije i dvije države. Mi to planiramo postići kroz postizanje sledećih rezultata projekta: - Poboljšani standardi kvaliteta u javnom prevozu i uslugama mobilnosti - Uspostavljene strukture i uslova za jaču saradnju i kontakt između prekograničnih regija i zajednica - Podignuta svest ciljnih grupa i opšte javnosti o novim mogućnostima saradnje, stvorenih poboljšanjem standarda kvaliteta u javnom prevozu i uslugama mobilnosti
IBC projekat je osmišljen da prevaziđe postojeće prepreke prekograničnog područja i doprinese boljem povezivanju regiona, interno i eksterno, kako je navedeno u analizi situacije graničnih područja u okviru programske strategije Rumunija - Srbija. Fokus aktivnosti na projektu je dalji razvoj integrisanih i odgovarajućih lokalnih transportnih veza, u smislu sigurnosti i ekonomske održivosti, uključujući poboljšanje lokalnog saobraćaja u pograničnom području, što će doprinijeti budućem ekonomskom razvoju i kvalitetu života za zajednice unutar pomenutih područja. S obzirom na ključne izazove identifikovane u analizi situacije u regionu, projekat će doprinijeti minimiziranju zajedničke vizije graničnog regiona kao "regiona bez granica". Štaviše, projekat "IBC" promoviše bolju saradnju i mobilnost između regiona i zemalja, čime doprinosi programskoj strategiji i prioritetnim ciljevima.